fredag 30 juli 2010

tandlossning

Alltså.
Jag smakade lite på gårdagens lax och efteråt känndes det skumt i munnen. Jag kikade i spegeln och ser då att halva tanden, den där med problem i, har lossnat. Ja, helt sjukt. Från den tillfälliga lagningen och ut (eller in) fattas det tand, har bara en halv kvar med supervass kant som rispar tungan hela tiden.
Jag orkar inte riktigt med detta.
Börjat värka lite redan... Fan med. Tandläkaren som fixade tanden då och som jag har telefonnummer till svarar inte och jag känner mig smått desperat eftersom det är helg och av erfarenhet vet jag hur svårt (omöjligt) det är med akut-tandvård i stan. Vad göra? Rotfyllning är ju bara att glömma nu, en löstand är vad jag behöver till en konstnad av vad? Pengar jag inte har.
Jäkla tandläkare. Vet inte om han gjort fel, men helt rätt kan det väl ändå inte vara när halva bara lossnar sådär.
Vart den halvan hamnade? Jo jag svalde den, smakade sådär.
Ska man skratta eller gråta?
Tur jag har Norrköpings bsta blogg i alla fall, annars hade jag blivit less. He he.

8 kommentarer:

E sa...

Finaste Fin-Jonna! Du har det inte lätt nu. Be någon i dina närhet att ta tag i detta med tanden. Det låter som att det får bli akuttandvård. Skramla fram pengar eller låna av någon. Jag hoppas verkligen att det går att fixa för du har nog med annan smärta. Håll ut! Kram

Mandisen sa...

Amen, det är ju helt sjukt ju! Det ena bekymret avlöser det andra. Nu får det fasen vara nog! Du förtjänar att må som en prinsessa den sista tiden av din graviditet utan värk, tandlossning, arga busschaffisar och annat som bara gör livet surt! Det räcker gott och väl med en inneboende i magen som tar mer plats än det finns, det är jobbigt nog!
Jag hoppas att tandhelsiket löser sig och att du får hjälp fort som bara den. Så här ska ingen behöva ha det... :(. Men men, som sagt tur att du har Norrköpings, Sveriges, världens bästa blogg!
En varm och tröstande kram

Christina sa...

Du måste få den lagad gratis han kan ju inte gjort rätt.
Jag har också en halv tand som är resultatet av dålig tandläkare.
Jag har sån tandläkarskräck så jag har lärt mig leva med min halva tand.
Den är helt död tack och lov.
Tänker på dig.
kram Christina

Anonym sa...

Men ….. Det var då en jädrans tand till att bråka med dig. Och naturligtvis ska ju tungan vara där och känna hela tiden, och det vassa nöter – inte kul alls. Å så börjar det värka säger du.
Du säger att tandläkaren inte svarar, men han ser väl på displayen att du ringt, så har du tur så ringer han upp dig, om inte ikväll så kanske i morgon förmiddag. Det gjorde han väl sist om jag inte minns helt fel. Och det är inte alls säkert du behöver en löstand, det kanske går att bygga upp en hel tand med någon form av plastmaterial (eller liknande), för om roten i princip är fixad så är det ju ett ”skal” du behöver i stället för den där halvan som just nu finns i magsäcken. Dom har så mycket finesser numera, så jag är inte alls säker på att du behöver ”löstand”.
Om du ska skratta eller gråta? Ja, gråta är inte stor idé, då får du bara ont i magen och förvärkar. Försök att skratta åt eländet, det är bättre det. Och njut av att DU HAR NORRKÖPINGS BÄSTA BLOGG!
Kram till hela familjen inklusive dina föräldrar från Maggan1

Anonym sa...

Gå och köp cavit på apoteket det är en vit massa (lite som tuggemi)och gör en liten boll och försök att fästa den till tanden,vet att det ibland kan vara svårt när det inte är mkt kvar av tanden. Har tdl gjort en provisorisk fyllning så lär det inte kosta dej ngt är den permanent så måste kanske en krona göras ;hoppas allt går bra för dej!! Går själv och väntar på att min lilla kille ska komma ut planerad till 3/8 men har kraftiga förvärkar och humöret är väl inte alltid på topp!!Har även en liten Edith som ska fylla 1 år 8 aug så det blir tätt även mellan dessa. Önskar dej all lycka !Kram Camilla

Ingela sa...

Tråkigt att höra om din tand, men jag är sååå glad att höra att det är någon annan än jag i detta avlånga land som har konstiga tänder. Jag borstar och fixar, men hål dyker upp, fått göra rotfyllningar osv. Det kanske är fler människor som har problem, men skäms för att erkänna det. Folk tror väl att man missköter sin lilla mun om man har dålig tänder, men så är det ju inte alltid.
Lycka till med den dumma tanden.

Nina sa...

Inte tandläkarens fel. Om tanden var svag (underminerad) innan, är det en risk som finns. Du kan likna den innan trasiga tanden som ett stenskott på en framruta på en bil. Mitt i allt en dag (utan desto mera förvarning) blir det en stor spricka som går genom hela rutan. Men ännu finns det hopp för tanden!

Anonym sa...

Stackars dig. Du råkar ut för nästan allt!!! Var rädd om dig nu. Kram från Ami