onsdag 7 juli 2010

frågor och svar typ

Kvällens stora fråga -oddsa eller inte oddsa?
Igår vann jag på 3-2 till Holland. Hela 276 kr rikare således idag, men fattig vill ha mer så det rycker åter i speltarmen.
Fattig är väl att ta i men jo jag har det rätt knapert. Marcus tjänar hyfsat bra med pengar just nu och då vi delar vi på det gemensamma så vi kan bo fint (dock hyres och han betalar såklart mer) och äta gott varje dag. Vilket är kanon.
Fick en fråga för en tid sen om hur det ser ut ekonomiskt för vi verkar ha det så flott och jag samtidigt pratar om att jag inte har pengar.
Jo så här va. Marcus jobb är ibland tacksamt på så vis att Milo och jag kan följa med och bo på hotell med honom och det är klart flott fast inte alltid ur vår eller ens Marcus ficka. Sen bor vi som sagt i hyresrätt, en mycket fin sådan visserligen, men har ingen bil eller andra större "vardagliga" utgifter. Det handlar om prioriteringar och vi råkar gilla kakelugnar, goda middagar och fika ute, på bekostnad då av annat som bil t ex.
Vi vill båda ha våra egna pengar vid sidan av och det är där mina ganska ofta är närmare slut. Nu riskerar jag ju aldrig att svälta och slipper såklart gå naken även om alla kläderna gick sönder, men när det är gapar tomt i plånboken och jag vill ha något så är det inte kul. Visst att Marcus ofta steppar in och betalar vissa egengrejer (tex fotvården igår och det med rätta eftersom det inte är bara mig jag bär med de stackars fötterna) så vill jag helst kunna betala för mig liksom han för sig.
Att det är som det är med min knaperhet beror på att jag tyvärr bara har en 80 % tjänst i grunden och från det behöva vara sjukskriven eller välja vara föräldraledig, ja då blir det inte guldkantat och mitt liv har till mångt sett ut så på sistone.
Förstår att andra väljer att ha det annorlunda och jag tycker kanske inte att det alltid är så toppen så som det är hos oss, men det funkar för nu och det får räcka.

En annan fråga jag fick för någon dag sen var hur jag kan dricka öl när jag är gravid.
Jo det är lätt. Jag öppnar flaskan, häller i glaset, alternativt halsar direkt ur och sväljer sedan. Mycket gott. Och enkelt.
Det är såklart alkoholfritt öl och jag kan inte riktigt förstå hur någon ens kan tro annat. I min värld finns bara det alternativet under en graviditet men visst, det kanske inte är så på alla håll fast nu vet ni vad som gäller här. Även alkofritt är säkert fel enligt någon annan och låt så vara i så fall. Jag kommer njuta mina bärs i solen eller efter och inte orka skriva alkoholfritt varje gång innan.
Skål.

Nu oddsa. Speltarmen vann.

9 kommentarer:

Birgitta sa...

Jonna! Det var fanken, vad folk lägger sig i! Det angår väl inte oss läsare, hur eran ekonomi ser ut! Frågar dom grannen, hur deras ekonomi ser ut? Knappast! Så vad rättfärdigar att fråga om eran?
Kram på er fyra!
Birgitta

Anonym sa...

Skål Jonna! Hoppas att din öl smakar alldeles utmärkt! Vad beträffar er ekonomi så säger jag som äldsta sonen lärde sig under sin tid i Australien: " I don´t give a fucking rats ass mate". Huvudsaken är att ni mår kanon alla tre - hur ni gör det och med vilka pengar angår bara er! Sköt om dig nu och hoppas du får hjälp mot tandvärken! Kramis Lottis

Anonym sa...

Håller med Birgitta. I övrigt vill jag bara säga, sådär i största allmänhet - hurra för sköna dig!

/Julia

Anonym sa...

Hej Jonna!
Jag kan bara instämma med föregående kommentar, hur i hela världen är man funtad när man är så nyfiken?
Följer med stor glädje både din och Marcus bloggar. Ni ger så fantastiskt mycket genom era berättelser och betraktelser.
Sommarkramar till er båda!
Helena

Gråa musen sa...

Eh. Vilket bryderi folk verkar ha. Du har tidigare skrivit för länge sen när du väntade Milo att du hittat ett öl som var alkoholfritt. Så tanken har aldrig slagit mig att det är något annat du dricker. Men vilken känsla du verkar ha för spel. :-) Både tur i kärlek och tur i spel. Vilken fena du är. Hoppas nu att verkarna stillat sig så du får sova lugnt. Kram

petrifiedinpink (Maria) sa...

Där satte du hammarn på spiken Jonna. Det där med att ölen är alkoholfri men att du inte orkar skriva det varenda gång - och ja, även jag har funderat men eftersom du verkar vara en så förnuftig person i övrigt så har jag utgått ifrån att det är alkoholfritt.

Vissa bloggare - som jag egentligen inte vet varför jag läser - måste hela tiden framhäva sin egen förträfflighet, berätta huromtänksamma de är osv. Men du knusslar inte, du skriver för din skull och inte för ditt ego. Heder åt dig!

Anonym sa...

Men skål på dig, bebisen och du behöver väl b-vitamin! Och som Birgitta tidigare kommenterade, vem frågar om folks ekonomi? Måste vara för att man vill hitta nåt att kritisera i slutändan, gissar jag. Glad sommar!

Anonym sa...

Herre gud vilka bekymmer en del har aom din/er ekonomi. Vore väl bättre om ägnade sig åt sin egna istället kanske. Jag är övertygad om att ni gör utifrån vad som är bäst för er.
Och sedan tycker jag din beskrivning av inmundiga din öl är för skön. Ja, hela du är för skön. Jag unnar dig verkligen att halsa en kall öl, speciellt i den här hettan vi har nu.
Oddsa på nu och vinn lite mer pengar, nu är ju snart VM slut, så nu gäller det att sata, både spelet och så också på kärleken förstås.
Kramar till er alla tre plus lillan i magen! //Maggan1

sara - mamma till wilda sa...

Folk är ju goa i päran alltså!!